Fragmente din cartea Duh - Suflet - Trup [Puterea inimii],
Editura Sophia & Cartea Ortodoxă, Bucureşti
CAPITOLUL 4. Duhul plantelor şi al
animalelor
însufleţirea
animalelor este limpede mărturisită de către Sfânta Scriptură. Iată
stihuri care
confirmă acest fapt:
„Cine ştie
dacă duhul omului se urcă în sus şi duhul dobitocului se coboară în
jos, către
pământ?" (Ecclesiastul 3, 21).
„Doamne,
Dumnezeul duhurilor şi a tot trupul" (Numerii 16, 22).
„Şi Domnul
Dumnezeu, Care făcuse din pământ toate fiarele câmpului şi toate
păsările
cerului, le-a adus la Adam, ca să vadă cum le va numi; aşa ca toate fiinţele
vii să
se numească
precum le va numi Adam" (Facerea 2, 19).
„Pentru că
viaţa a tot trupul este în sânge... de aceea am zis fiilor lui Israil: Să
nu mâncaţi
sângele nici unui trup" (Leviticul 17, 11, 14).
Sângele
animalelor jertfite este sfânt şi sfinţeşte, deoarece în el se regăseşte
sufletul
animalului, suflarea Duhului Sfânt. Din această pricină nu este îngăduit a-1
folosi
în mâncare.
„Duhul este
cel ce dă viaţă" (Ioan 6, 63).
„Duh de
viaţă de la Dumnezeu a intrat în ei" (Apocalipsa 11, 11).
In
rugăciunea către Duhul Sfânt, II numim „Dătător de viaţă". Şi dacă şi în
lumea
anorganică este atât de evidentă prezenţa Duhului Sfânt, atunci desigur că şi
plantele şi
animalele trebuie să fie considerate însufleţite. Cel mai obişnuit, cel mai
răspândit
dar al Duhului Sfânt este duhul vieţii, şi acesta, desigur, este caracteristic
nu
doar
animalelor, ci şi plantelor. Hinduşii şi alte popoare asiatice privesc plantele
cu totul
altfel decât
europenii. Ei recunosc însufleţirea plantelor.
(cititi mai departe apasand pe link-ul de mai jos)
(cititi mai departe)
(cititi mai departe apasand pe link-ul de mai jos)
(cititi mai departe)
Plantele, cu
întreaga lor făptură, percep cu aviditate (pasiune, lăcomie)
lumina,
aerul, umiditatea, de care depinde întreaga lor viaţă. Ele se bucură de vânt,
de
lumină, de
rouă, de ploaie, deci simt izvoarele lor de viaţă. De ce dar să nu admitem că
ele
percep şi
simt viu aceste izvoare ale vieţii şi ale bucuriei lor - foarte probabil, în
mod
absolut
diferit decât omul sau animalele, care nu au nevoie necondiţionată de lumină ca
plantele?
Plantele, poate mult mai intens decât animalele, simt caracteristicile cele mai
fine ale
solului, în care atât de bogat sunt ramificate rădăcinile lor, de care, la fel
ca şi de
lumină şi de
aer, depinde viaţa lor. Ştim noi oare cât de selectiv îşi aleg din sol diferite
plante
substanţele hrănitoare necesare anume lor şi nu altor plante? Oare nu este
neîndoielnic
că, pentru aceasta, plantele trebuie să fie înzestrate cu o sensibilitate
aparte,
care le
lipseşte animalelor şi oamenilor? (Fechner. Gustav Theodor Fechner a trăit
între
anii
1801-1887 şi a fost un psiholog german. El este fondatorul psiho fizicii).
„Nu trebuie
să considerăm nervii drept un substrat indispensabil vieţii
duhovniceşti.
Corzile sunt «nervii» viorii şi ai pianului. Insă şi fară să aibă strune,
instrumentele
de suflat produc o muzică minunată. Plantele nu au un sistem nervos
vegetativ -
fară de care la om şi la animalele superioare este imposibilă desfăşurarea
proceselor
de digestie, respiraţie, metabolice - şi totuşi, aceste procese au loc şi la
plante"
(Fechner).
Dacă
întoarcem o frunză de viţă de vie cu partea inferioară către lumină,
atunci ea se
va răsuci cu îndârjire ca să expună la lumină partea sa superioară.
Instinctele
de mişcare sunt uimitoare la plantele căţărătoare. La început,
planta
creşte în înălţime, apoi îşi îndoaie [îndreaptă] tulpina pe orizontală şi
descrie un
cerc,
căutând sprijin. Cu cât mai lungă creşte tulpina, cu atât mai larg este cercul
pe care îl
descrie, iar
dacă planta nu îşi află sprijin, înaintează mai departe. în cele din urmă,
tulpina
nu mai
rezistă propriei sale greutăţi, cade pe pământ şi începe să se târască, în
căutarea
unui nou
suport pentru căţărare. însă şi în acest caz se conduce după principiul
selectivităţii,
căci planta nu se va înfăşură în jurul suporturilor anorganice sau organice
moarte, ci
întotdeauna în jurul plantelor vii, de care se încolăceşte cu aviditate
(lăcomie),
căci
rădăcinile sale aflate în pământ vor muri repede şi ea se va lipsi de hrană, pe
care mai
târziu o va
absorbi prin papile din planta pe care se caţără.
Sunt
cunoscute manifestările de somn ale plantelor, când frunzele se îndoaie
sau se
pliază, florile îşi pleacă [înclină] corola şi se închid. Minunat sunt
coordonate
mişcările
pistilului unor flori pentru fecundarea cu polen.
Seara, pe un
câmp înflorit, mulţime de floricele se întorc către soare, de parcă
I-ar înălţa
lui Dumnezeu o rugăciune de seară, iar după asfinţit adorm adânc, pentru ca
dimineaţa,
îndreptându-se spre răsărit, să întâmpine iar soarele cu rugăciunea de
dimineaţă,
plină de bucurie. Mireasma florilor este ofrandă adusă lui Dumnezeu. Florile
sunt
cădelniţe. Nuferii se deschid larg sub cerul senin, se îndulcesc de lumină şi
aer, îşi
adună
petalele şi se cufundă în apă atunci când se înnoptează.
Intre lumea
vegetală şi animală nu putem delimita o graniţă, căci în lumea
protozoarelor
unicelulare sunt multe forme extrem de asemănătoare, dintre care unele
servesc
drept temei lumii vegetale, iar altele - lumii animale, şi este aproape cu
neputinţă
să le
deosebeşti. Astfel de forme animale simple, ca hidra comună sau parameciul,
sunt
extrem de
asemănătoare cu plantele şi, după funcţiile lor vitale, aproape că nu se
deosebesc de
acestea.
De la clasa
protozoarelor se ramifică două lumi grandioase de fiinţe vii: ale
plantelor şi
ale animalelor. Complexitatea lumii vegetale a ajuns până la forme uimitoare,
ca florile
minunat mirositoare, palmierii şi chiparoşii eleganţi, măreţii cedri de Liban,
stejarii
puternici şi arborii sequoia, care trăiesc până la trei mii de ani. Comparativ
cu
acestea, par
cu totul neînsemnate forme primitive ca polipii, holoturiile (castraveţii de
mare),
stelele de mare şi viermii, şi ar fi ciudat să recunoaştem însufleţirea acestor
forme
inferioare
de viaţă animală, dar cu toate acestea să nu recunoaştem însufleţirea formelor
vegetale
superioare sau chiar grandios organizate.
Este cu
totul neîndoielnic că întreaga lume vegetală şi animală e înzestrată cu
darul
primordial al Duhului Sfânt - duhul vieţii.
Pentru
majoritatea naturaliştilor, sunt absurde şi sinistre învăţăturile vitaliştilor
şi ale
neovitaliştilor despre noua putere de viaţă, [vitalismul este un curent
idealist în
biologie
conform căruia în organisme sunt forţe supranaturale care dirijează procesele
biologice]
Insă vă rog
să luaţi în considerare următoarele fapte.
Conform
rezultatelor cercetărilor lui Spallanzani (Lazzaro Spallanzani a fost
un biolog şi
fiziolog italian care a trăit între anii 1729-1799), în apa de mlaştină şi în
nisipul
ţevilor de scurgere trăiesc rotiferi planctonici, care pot fi uscaţi împreună
cu
nisipul şi
păstraţi în vase de sticlă. Dacă după trei-patru ani umezim nisipul cu apă,
rotiferii,
care de obicei sunt gelatinoşi -, acum, în stare uscată (încât dacă îi fixăm cu
un
ac, se fărâmiţează
ca o granulă de sare) - reînvie. Ei pot suporta o deshidratare şi o uscare
până la +54
grade, pe când, dacă sunt în apă în stare vie, mor dacă apa atinge +25 de
grade.
John
Franklin (John Franklin a fost un explorator britanic care a trăit între anii
1786-1847),
în prima sa călătorie pe ţărmul nord-american al Oceanului îngheţat de Nord,
vedea cum
peştii, care îngheţau imediat ce erau scoşi din apă, se transformau într-o masă
congelată,
încât puteau fi tăiaţi bucăţi cu toporul, organele interne fiind şi ele
îngheţate.
Cu toate
acestea, când aceşti peşti erau dezgheţaţi lângă foc - fără să fi fost răniţi
sau tăiaţi
anterior -,
unii dintre ei înviau. Aceste exemple ne indică faptul că, deşi în organism a
dispărut
orice semn de viaţă, totuşi, în condiţii favorabile, capacitatea ca în el să
înceapă o
nouă
activitate vitală se poate păstra, în cazul în care nu au avut loc astfel de
schimbări
anatomice şi
fiziologice care să facă imposibilă recuperarea funcţiilor vitale. Este
cunoscut că
grâul, meiul şi muştarul găsite în sarcofagele mumiilor egiptene - care au o
vechime de
3000 de ani -, dacă nu au fost supuse acţiunilor dăunătoare, în care să fi fost
posibile
procese fermentative ce le-ar fi putut afecta, pot da roade bune dacă sunt
plasate
în condiţii
favorabile de umiditate şi căldură.
Următoarea
experienţă a fost realizată de către Jean Becquerel la Paris, în anul
1909 (Jean
Becquerel a fost un fizician francez care a trăit între anii 1878-1953).
Seminţe
de grâu,
lucernă şi muştar alb au fost uscate în vid timp de şase luni la temperatura de
+40° C şi
apoi sigilate în eprubete de sticlă vidate. Aceste eprubete au fost expediate
la
Londra şi
acolo au fost ţinute timp de trei săptămâni în atmosferă umedă, la aproximativ
-190° C, şi
apoi încă 77 de ore în hidrogen lichid, la -250°. La Paris eprubetele au fost
redeschise
şi seminţele au fost puse într-un mediu umed la +28°. S-a dovedit că încolţirea
s-a
desfăşurat absolut normal. Nu s-a constatat nici o diferenţă comparativ cu
probele de
seminţe care
fuseseră păstrate în condiţii obişnuite. La o temperatură joasă, de -250°,
orice
indiciu
asupra unei activităţi vitale este exclus. Nici chiar cele mai energice reacţii
chimice nu
se pot desfăşura la o astfel de temperatură joasă.
Din aceste
experienţe vedem că este posibilă moartea temporară, dacă
acţiunea
care împiedică activitatea vitală nu conduce la distrugerea organismului
(Svedberg,
„Degradarea energiilor").
Dacă este
atât de evident că moartea temporară a seminţelor şi a animalelor nu
împiedică
renaşterea vieţii întru acestea, oare nu suntem îndreptăţiţi să afirmăm că
acest
fenomen este
cu putinţă în ele prin acţiunea unei puteri necunoscute nouă, energia vitală,
care nu e
supusă deloc acţiunii agenţilor distructivi care afectează viaţa seminţelor şi
a
plantelor?
Iar o astfel de energie, bineînţeles că nu poate fi decât energie duhovnicească
-
puterea de
viaţă dătătoare a Duhului Sfânt.
Faptele
minunate - menţionate mai devreme - de viaţă şi de însufleţire ale
plantelor,
ne îndreptăţesc să fim de acord cu Eduard Hartmann (Eduard von Hartmann a
fost un
filozof german care a trăit între anii 1842-1906), când acesta afirmă că
plantele
posedă
imaginaţie [reprezentare] şi voinţă inconştiente. Leibniz atribuie monadelor
(organism
unicelular, simplu, microscopic) o imaginaţie şi o tendinţă difuză. Iar planta
este o
monadă.
Convingerea
noastră asupra însufleţirii plantelor desigur că nu tăgăduieşte
părerea
Sfântului Antonie cel Mare privitor la inadmisibilitatea recunoaşterii duhului
la
plante. Iată
graiurile sale:
„Am scris
cuvântul acesta împotriva celor care îndrăznesc să spună că
plantele şi
animalele au duh, spre aducerea la cunoştinţă a celor neştiutori. Plantele au o
viaţă
fizică, însă suflet nu au. Omul este numit animal raţional deoarece are minte
şi este
capabil să
acumuleze cunoştinţe. Celelalte animale pământeşti şi din văzduh, care au glas
în ele, au
suflet şi duh. Toate cele care cresc şi se târăsc pot fi însă numite vii,
deoarece
trăiesc şi
cresc, însă nu putem spune că unele ca acestea au suflet.
Făpturile
vii sunt de patru feluri: unele dintre acestea sunt nemuritoare şi au
duh - precum
sunt îngerii, altele au viaţă, duh şi suflare [suflet] - precum sunt oamenii,
altele au
numai duh şi suflare [suflet], ca animalele, iar altele au doar viaţă - precum
plantele.
Viaţa în plante dăinuieşte şi tară duh, tară suflet, fară minte şi tară
nemurire; însă
celelalte,
fară viaţă, nu pot să fie. Orice suflet omenesc este pururi mişcător"
(„Filocalia
rusească",
voi. 1, pag. 93).
[In
traducere românească, cuvântul Sfântului Antonie îl regăsim astfel:
„Stihul
acesta l-am scris pentru cei mai simpli spre dreaptă ştiinţă, pentru că
unii au avut
îndrăzneala să spună, cu necredinţă, că ierburile şi legumele ar fi
însufleţite.
Le spun
acestora:
Ierburile au
viaţa firii, suflet însă n-au. Iar omul se numeşte animal raţional
pentru că
are minte şi este capabil de ştiinţă. Celelalte dobitoace pământeşti şi din aer
au
glas în ele
fiindcă au duh (pneuma) şi suflet. Şi toate cele care cresc şi scad sunt
vieţuitoare,
fiindcă vieţuiesc şi cresc, dar pentru aceea nu au şi suflet. Iar deosebirile
vieţuitoarelor
sunt patru: unele sunt nemuritoare şi însufleţite, ca îngerii, altele au minte,
suflet şi
duh, ca oamenii, altele au numai duh şi suflet, ca dobitoacele, iar altele
numai
viaţă, ca
ierburile. In ierburi dăinuieşte viaţa fară suflet, fară duh şi fară minte. Iar
toate
celelalte,
fară viaţă, nu pot să fie. Şi tot sufletul omenesc este într-o mişcare
necontenită
de la un loc
la altul" („Filocalia românească", voi. 1, învăţături despre viaţa
morală, cap
166)]
Desigur că
aici nu există contradicţie. Noi nu atribuim plantelor suflet în acel
sens propriu
omului şi animalelor, ci doar imaginaţie [reprezentare] şi voinţă inconştiente.
Sfântul
Antonie cel Mare, vorbind despre duhul animalelor, desigur că avea în
vedere
animalele superioare şi nu pe cele asemenea gastropodelor, moluştelor,
bureţilor,
ori pe cele
asemenea infuzorilor, despre a căror existenţă sau apartenenţă la lumea animală
nici nu
putea să aibă închipuire. Desigur, aceste forme inferioare de viaţă animală nu
se
situează mai
presus decât plantele în ce priveşte însufleţirea lor, ci chiar mai jos decât
acestea, şi
al lor este doar duhul vieţii, dimpreună cu toate animalele.
Aşadar, de
aceea, să pătrundem în cele ce sunt accesibile cunoaşterii noastre:
cele
privitoare la duhul animalelor superioare şi al omului.
CAPITOLUL 5. Sufletul animalelor si
al omului
După
presupunerile fiziologilor, activitatea conştiinţei, adică activitatea
psihică,
trebuie considerată ca un sistem extrem de complex de reflexe necondiţionate şi
condiţionate,
care au existat dinainte şi care se formează în permanenţă ca înlănţuire de
percepţii
transmise de receptori către creier şi supuse în creier analizei pentru
elaborarea
reacţiei
motorii de răspuns.
Genialul
nostru cercetător al sistemului nervos central, I.R Pavlov, defineşte
conştiinţa
astfel:
„Conştiinţa
o văd ca activitate nervoasă a unui anumit sector al emisferelor
cerebrale
mari, la un moment dat, în anumite condiţii de excitaţie optimă (probabil
aceasta
ar fi una
medie). In acelaşi moment, tot restul emisferelor cerebrale mari se află într-o
stare de
excitaţie mai mult sau mai puţin redusă.
în ariile cu
excitabilitate optimă ale emisferelor cerebrale mari, se formează
cu uşurinţă
reflexe condiţionate noi şi se constituie cu uşurinţă diferenţierea. Altfel
spus,
acesta este
sectorul creativ al emisferelor cerebrale mari. Alte arii, cu excitabilitate
redusă,
nu sunt
capabile de aşa ceva şi funcţiile acestora cuprind, în majoritate, reflexele
constituite
anterior, care se manifestă stereotip în prezenţa stimulilor corespunzători.
Activitatea
acestor arii constituie ceea ce noi numim subiectiv activitate
inconştientă,
automată. Sectorul cu activitate optimă nu este, desigur, un compartiment
consolidat,
dimpotrivă, se deplasează pe întreaga suprafaţă a emisferelor cerebrale, în
funcţie de conexiunile
dintre centre şi, sub influenţa stimulilor corespunzători, se modifică
şi sectorul
cu excitabilitate redusă. Insă, dacă ar fi fost posibil să vedem prin cutia
craniană şi
dacă zonele cu excitabilitate redusă a emisferelor cerebrale ar fi luminoase,
atunci am
putea vedea la un om, care gândeşte conştient, cum pe suprafaţa emisferelor lui
cerebrale se
deplasează în permanenţă o pată luminoasă care îşi schimbă neîncetat forma
şi
dimensiunile, cu contururi neregulate, înconjurată în restul suprafeţei
emisferelor
cerebrale de
o umbră mai mult sau mai puţin intensă".
Noi acceptăm
o astfel de imagine profund ştiinţifică despre activitatea
conştiinţei,
însă nu o considerăm exhaustivă (întreagă, completă). Chiar suntem dispuşi să
subscriem
ideii de bază a materialismului, anume că „existenţa determină
conştiinţa", însă
cu condiţia
unei concepţii materialiste mult mai puţin înguste asupra existenţei.
Pentru a
înfăţişa înţelegerea noastră asupra conştiinţei, trebuie să o
subdivizăm
în acte, stări şi volum. Gândul curge asemenea unui izvor. Gândul străluceşte
cu o lumină
vie. Gândul pătrunde adâncurile existenţei.
Atitudini
volitive (determinate de coinţa proprie) liniştite şi gândite. Explozii
volitive
neaşteptate - o lovitură cu cuţitul în inima celui care te-a jignit. Permanenta
încordare a
voinţei pe parcursul vieţii, orientată spre atingerea planurilor şi a
scopurilor
principale.
O iubire liniştită şi nepătimaşă. O bucurie estetică adâncă, liniştită. Patimi
înverşunate,
mânie, frică. Credincioşie faţă de Dumnezeu, Care călăuzeşte întreaga viaţă.
Acestea sunt
acţiuni ale conştiinţei şi sunt determinate de către: 1) percepţiile organelor
de
simţ, 2)
senzaţiile organice ale corpului nostru, 3) percepţiile fiinţei noastre
transcendentale,
4) percepţii din lumea duhovnicească superioară, 5) acţiunile duhului
nostru.
Actele
conştiinţei noastre nu sunt izolate. Gândul este însoţit mereu de trăire
[simţire];
trăirea şi voinţa - de către gând; iar trăirea - de acţiuni volitive, actele
voinţei
fiind
întotdeauna legate de trăire şi de gânduri, complexul acestor acte desfăşurate
concomitent
determinând starea conştiinţei. Aceste stări ale conştiinţei se schimbă în
permanenţă,
căci actele conştiinţei sunt în continuă mişcare.
Prin
bogăţia, diversitatea şi profunzimea actelor şi a stărilor conştiinţei se
conturează
volumul conştiinţei care, de asemenea, se modifică în permanenţă, de obicei în
sensul
sporirii sale. La actele şi la stările conştiinţei participă permanent duhul
nostru,
determinându-le
şi orientându-le. La rândul său, duhul sporeşte şi se modifică în funcţie
de
activitatea conştiinţei noastre, de actele şi de stările ei în parte.
Aceasta este
înţelegerea noastră despre plinătatea activităţii psihice a omului.
Insă nu doar
omul are suflet, ci şi animalele. „Sufletul animalului este în sângele
lui" şi
animalul, ca
şi omul, este alcătuit din duh, suflet şi trup.
Ce este
sufletul? In reprezentarea cea mai simplă, la animale este un complex
de percepţii
organice şi senzoriale, gânduri şi trăiri, urme de amintiri sau doar un complex
de senzaţii
organice (la animalele inferior organizate), consolidate de conştiinţa de sine
(de către
minte la animalele superior organizate). Duhul primitiv al animalelor
constituie
doar
suflarea vieţii (la cele inferioare). Pe măsura avansării pe scara
complexităţii,
sporeşte şi
duhovnicescul (partea duhovnicească) lor şi la suflarea vieţii se adaugă
mugurii
minţii, voinţei şi simţirii.
La om,
sufletul este mult mai înalt în esenţa lui, căci duhul care participă la
lucrarea sa
este de necomparat cu duhul animalelor. El se poate învrednici de darurile cele
mai înalte
ale Duhului Sfânt, pe care Sfântul Prooroc Isaia (11, 2-3) le numeşte duhul
temerii de
Dumnezeu, duhul cunoştinţei, duhul sfatului şi al tăriei, duhul luminării,
duhul
înţelegerii,
duhul înţelepciunii, Duhul Domnului sau darul bunei-credinţe şi al desăvârşitei
luminări.
Duhul şi
sufletul omului sunt unite în chip nedespărţit, în timpul vieţii, într-o
singură
alcătuire; însă la oameni pot fi văzute felurite măsuri [trepte] de
înduhovnicire.
Sunt oameni
„duhovniceşti", după cuvântul Apostolului Pavel (1 Corinteni 2, 13-
15). Aşa cum
am citat pe Sfântului Antonie cel Mare mai sus, sunt oameni-dobitoace,
oameni-iarbă
şi oameni-îngeri. Cei dintâi nu se deosebesc prea mult de dobitoace, căci
înduhovnicirea
lor este extrem de scăzută, iar cei din urmă se aseamănă duhurilor celor
tară de
trup, care nu au nici suflet, nici trup.
Aşadar,
sufletul poate fi definit ca o totalitate de percepţii organice şi
senzitive,
urme de amintiri, gânduri, trăiri şi acte volitive, dar fară participarea
obligatorie
în acest
complex a manifestărilor superioare ale duhului, care nu sunt proprii
animalelor şi
unor oameni
[în sensul că manifestările superioare ale duhului nu sunt caracteristice, nu
sunt
specifice unor oameni tocmai din propria lor voinţă, lucrare şi închidere în
cugetul
trupesc şi
stricăcios, căci altfel fiecare om are potenţial deplin pentru a atinge
desăvârşirea].
Despre aceştia vorbeşte Apostolul Iuda, spunând că sunt „oameni fireşti,
care nu au
Duhul" (Iuda 1, 19). [„Domnul Dumnezeu a zis: «Nu va rămâne Duhul Meu
pururea în
oamenii aceştia, pentru că sunt numai trup»" (Facerea 6, 3)]
In timpul
vieţii, în conştiinţa de sine, viaţa duhului se întrepătrunde strâns cu
acele acte
psihice care sunt comune oamenilor şi animalelor, adică cu senzaţiile organice
şi
percepţiile senzitive; acestea din urmă, la rândul lor, sunt indisolubil legate
de viaţa
trupului -
în special a creierului - şi dispar odată cu moartea trupului. De aceea,
sufletul
primitiv al
animalelor este muritor, cum muritoare sunt şi acele elemente ale conştiinţei
omului care
izvorăsc din trupul mort (percepţiile organice şi senzoriale).
Sunt
nemuritoare acele elemente ale conştiinţei care sunt legate de viaţa
duhului.
Nemuritor este duhul, care, după cum vom arăta în continuare, poate exista fară
legătura cu
sufletul şi cu trupul. Materialiştii neagă nemurirea sufletului tocmai pentru
că
nu vor
nicidecum să cunoască ceva despre duh. Iar despre nemurirea conştiinţei,
înţeleasă
strict
fiziologic, noi nici nu vorbim.
Aşadar, să
vedem acum dacă Sfânta Scriptură ne îndreptăţeşte să înţelegem
duhul şi
sufletul aşa cum am arătat anterior. Credem că modul în care înţelegem noi
duhul
şi sufletul
este absolut conformă Revelaţiei.
Cuvântul
„suflet" este folosit în Scriptură cu diferite sensuri. In limbajul
comun,
înseamnă pur şi simplu orice om:
„Nici un
suflet dintre voi nu va pieri" grăieşte Apostolul Pavel împreună-
călătorilor
săi de pe corabie (Faptele apostolilor 27, 22).
„Intru opt
suflete a păstrat seminţia lui Noe" (2 Petru 2, 5).
„Sufletul
care păcătuieşte va muri" (Iezechiel 18, 20).
Sau
[cuvântul] „suflet" este sinonimul vieţii:
„Şi sufletul
lui va fi pradă..." (Ieremia 21,9).
„Au murit
cei ce căutau să ia sufletul Pruncului" (Matei 2, 20).
„Pâinea lor
pentru sufletul lor" (Osea 9, 4). [în ediţia românească a Sfintei
Scripturi
avem: „Ca o pâine de jale este pâinea lor" (Osea 9, 4)]
„Nu vă
îngrijiţi pentru sufletul vostru, ce veţi mânca şi ce veţi bea" (Matei 6,
25).
Dar iată
câteva versete în care este evident că se vorbeşte despre ceea ce poate
fi numit
„suflet animal":
„Sufletul
lor într-înşii se sfârşea... că a săturat suflet însetat şi suflet flămând a
umplut de
bunătăţi... urât-a sufletul lor orice mâncare... sufletul lor întru primejdii
încremenea"
(Psalmi 106, 5, 9, 18, 26).
„Şi va paşte
el... sufletul lui se va sătura în muntele lui Efraim" (Ieremia
50, 19).
„Prada voi
împărţi şi-mi voi sătura sufletul de răzbunare" (Ieşirea 15, 9).
„Flămândul
visează că mănâncă... şi sufletul lui e slăbit... visează că bea... şi
sufletul lui
e însetat" (Isaia 29, 8).
„Sufletul
care binecuvântează va fi îndestulat" (Pildele lui Solomon 11, 25).
„Sufletul
celui leneş pofteşte, însă în zadar. Numai sufletul celor silitori este
îndestulat"
(Pildele lui Solomon 13, 4).
„Sufletului
trândav îi va fi foame" (Pildele lui Solomon 19, 15).
„Sufletul
sătul calcă mierea în picioare" (Pildele lui Solomon 27, 7).
„Intru
bunătăţi se va desfată sufletul vostru" (Isaia 55, 2).
„Sufletul
lor va fi ca o grădină bine udată" (Ieremia 31, 12) (aici este vorba
despre
bunătăţile pământeşti).
„S-a lipit
sufletul lui de Dina" (Facerea 34, 3).
„Şi sufletul
lui aşteaptă această plată" (Deuteronomul 24, 15).
„Sufletul
lui e dezgustat de cele mai bune bucate" (Iov 33, 20).
„Suflete al
meu, auzi glasul trâmbiţei" (Ieremia 4, 19).
„Voi hrăni
sufletele preoţilor cu grăsime" (Ieremia 31, 14).
„Tot ce
doreşte sufletul tău, voi face pentru tine" (1 Regi 20, 4).
Fie ca aceia
care s-au obişnuit cu ideea nemuririi sufletului să nu se tulbure de
cuvintele
noastre privitoare la nemurirea duhului. Aceasta nu este o inovaţie, căci
într-o
mulţime de
locuri din Sfânta Scriptură - în care este vorba despre moarte - se vorbeşte
despre
părăsirea trupului de către duh, iar nu de către suflet.
„Precum
trupul tară de duh mort este, şi credinţa tară de fapte moartă este"
(Iacov 2,
26). [în ediţia românească a Sfintei Scripturi, aici avem trecut „suflet"
în loc de
„duh"]
„Cine stie
dacă duhul omului se urcă în sus si duhul dobitocului se coboară în
jos, către
pământ?" (Ecclesiastul 3, 21).
„Şi a
propovăduit şi duhurilor (nu sufletelor!) ţinute în închisoare" (1 Petru 3,
19).
„...şi de
duhurile drepţilor celor desăvârşiţi" (Evrei 12, 23).
„Şi duhul ei
(al fiicei lui Iair) s-a întors şi a înviat îndată" (Luca 8, 55).
„In mâinile
Tale îmi voi da duhul meu" (Psalmi 30, 5).
„Părinte, în
mâinile Tale încredinţez duhul Meu. Şi acestea zicând, Şi-a dat
duhul"
(Luca 23, 46).
„Doamne,
Iisuse, primeşte duhul meu!" (Faptele apostolilor 7, 59).
„Ieşi-va
duhul lor şi se vor întoarce în pământ. In ziua aceea vor pieri toate
gândurile
lor" (Psalmi 145, 4).
„Şi ca
pulberea să se întoarcă în pământ cum a fost, iar duhul să se întoarcă la
Dumnezeu,
Care 1-a dat" (Ecclesiastul 12, 7). [în ediţia românească a Sfintei
Scripturi,
aici avem
„sufletul" în loc de „duhul"]
Aceste
ultime două versete sunt remarcabil de importante pentru întemeierea
părerii
noastre, anume că sunt muritoare acele elemente ale activităţii sufletului care
sunt
legate de
viaţa trupului: simţurile şi procesele de gândire, strâns legate de activitatea
creierului.
„In ziua
aceea vor pieri toate gândurile lor", adică va înceta activitatea
conştiinţei,
pentru care sunt necesare toate percepţiile creierului viu. „Ieşi-va" nu
sufletul,
ci duhul „şi
se va întoarce la Dumnezeu", adică în veşnicie (Psalmi 145, 4). Trupul „se
va
întoarce în
pământ", ceea ce a şi fost, iar duhul „se va întoarce la Dumnezeu, Care
1-a dat"
(Ecclesiastul
12, 7).
Şi duhul
animalelor, desigur că trebuie să fie nemuritor, căci şi acesta îşi are
începutul
[obârşia] în Duhul lui Dumnezeu, Duhul cel fără de moarte.
Ideea despre
nemurirea duhului animalelor este evident exprimată în
cunoscutele
cuvinte ale lui Pavel, despre nădejdea oricărei făpturi, „pentru că şi făptura
însăşi se va
izbăvi din robia stricăciunii, ca să fie părtaşă la libertatea măririi fiilor
lui
Dumnezeu"
(Romani 8, 21).
în puţine
locuri din Sfânta Scriptură, moartea este definită ca ieşire a
sufletului
(iar nu a duhului) din trup (Facerea 35, 18; Faptele apostolilor 20, 10; Psalmi
15, 10).
Acest lucru se explică uşor prin faptul că îndeobşte în Biblie şi cu seamă în
Psalmi,
cuvântul „suflet" este folosit cu sensul general acceptat, adică drept un
ansamblu
al întregii
activităţi sufleteşti şi duhovniceşti. Insă noi aceasta şi spunem, că, în
timpul
vieţii,
duhul şi sufletul omului sunt unite într-o singură formă, care poate fi simplu
numită
suflet.
In acest
sens trebuie înţelese şi acele versete în care este vorba despre sufletul
Domnului
nostru Iisus Hristos:
„Şi fiindcă
Şi-a dat sufletul ca jertfa pentru păcat..." (Isaia 53, 10).
„Că n-a fost lăsat în iad sufletul Lui"
(Faptele apostolilor 2, 31).
„întristat
este sufletul Meu până la moarte" (Matei 26, 38).
„Acum
sufletul Meu e tulburat" (Ioan 12, 27).
„Scăpat de
chinurile sufletului Său, va vedea rodul ostenelilor Sale" (Isaia
53, 11).
Domnul a
pătimit şi a murit după firea Sa omenească, de aceea sunt pe înţeles
aceste
versete. Insă chiar despre „sufletul" lui Dumnezeu însuşi se vorbeşte în
următoarele
versete:
„Căci
sufletul Meu prinsese scârbă de ei şi sufletul lor nu Mă mai putea suferi
pe
Mine" (Zaharia 11,8).
„Şi sufletul
Lui n-a îngăduit suferinţele lui Israil" (Judecători 10, 16). [în
varianta
românească este trecut astfel: „Şi S-a îndurat Domnul de suferinţele lui
Israel"]
„Iar pe cel
ce iubeşte nedreptatea, îl urăşte sufletul Meu" (Psalmi 10, 5).
Insă,
desigur, aceasta nu este decât o metaforă. Nu se poate vorbi despre
sufletul
Duhului în mod absolut, ca despre sufletul omului - duh limitat şi întrupat.
Aici
poate fi
vorba doar de o analogie cu duhul omenesc, conform căreia noi Ii atribuim lui
Dumnezeu
raţiune, gândire, voinţă şi simţăminte. Astfel înţelegem şi chipul lui Dumnezeu
în om.
Mai sus am
vorbit despre conştiinţa de sine. Cum trebuie înţeleasă? Conştiinţa
personalităţii
se structurează la om din senzaţiile organice, percepute de la trup, din
percepţiile
primite de la organele lui de simţ, din tot cumulul de amintiri, din
înţelegerea
duhului său,
din caracter şi dispoziţii.
Unde se
constituie din aceste elemente conştiinţa de sine, care este subiectul
său? Nu este
mintea - aşa cum în mod obişnuit o înţeleg unii -, ci duhul. Căci mintea este
doar parte a
duhului şi nu întreg duhul, iar partea nu poate cuprinde întregul. Aceasta este
o concluzie
importantă, la care vom face referire mai târziu, când vom vorbi despre
nemurire. Şi
acest lucru nu e neîntemeiat, ci se bazează pe cuvintele Apostolului Pavel:
„Căci cine
dintre oameni ştie cele ale omului, decât duhul omului, care este în el? Aşa şi
cele ale lui
Dumnezeu, nimeni nu le-a cunoscut, decât Duhul lui Dumnezeu" (1 Corinteni
2, 11).
Esenţa cea
mai profundă a fiinţei noastre nu o cunoaştem cu mintea, ci cu
duhul.
Conştiinţa de sine este lucrarea duhului, şi nu a minţii. Lucrarea harului lui
Dumnezeu
dăruită nouă o cunoaştem nu prin duhul acestei lumi (1 Corinteni 2, 12), ci cu
duhul
nostru, primit de la Dumnezeu.
Un astfel de
gând se cuprinde şi în cuvintele înţeleptului Solomon: „Duhul
omului este
un sfeşnic de la Domnul - el cercetează toate cămările trupului" (Pildele
lui
Solomon 20,
27).
In Sfânta
Scriptură putem găsi multe trimiteri la duh, ca putere supremă a
activităţii
noastre duhovniceşti. Iată câteva exemple:
„Cel ce
seamănă în trupul său însuşi, din trup va secera stricăciune; iar cel ce
seamănă în
Duhul, din Duh va secera viaţă veşnică" (Galateni 6, 8).
„Dar nu este
întâi cel duhovnicesc, ci cel firesc, apoi cel duhovnicesc" (1
Corinteni
15, 46).
Aceasta
înseamnă că înduhovnicirea este realizarea cea mai înaltă a sufletului
omenesc.
[înduhovnicire în înţelesul de sporire întru cele ale duhului pe calea
biruinţei
asupra
morţii, căci moartea este cel din urmă vrăjmaş al firii omeneşti (1 Corinteni 15,
26)]
„Iar roadă
Duhului este dragostea, bucuria, pacea, îndelunga-răbdare,
bunătatea,
facerea de bine, credinţa, blândeţea, înfrânarea, curăţia" (Galateni 5,
22-23).
„Cu duhul
fiţi fierbinţi" (Romani 12, 11).
„Fiindcă el,
în duh, grăieşte taine" (1 Corinteni 14, 2).
„Dar duhul
din om şi suflarea Celui Atotputernic dau priceperea" (Iov 32, 8).
„Căci duhul
este osârduitor, dar trupul e neputincios" (Matei 26, 41).
„Iar
cuvântul meu şi propovăduirea mea nu stăteau în cuvinte de înduplecare
ale
înţelepciunii omeneşti, ci în adeverirea Duhului şi a puterii" (1
Corinteni 2, 4).
„Lepădaţi de
la voi toate păcatele voastre cu care aţi greşit şi vă faceţi o inimă
nouă şi un
duh nou" (Iezechiel 18, 3 1).
Aici este
cuprinsă ideea legăturii strânse dintre inimă şi duh, care întăreşte
ceea ce am
afirmat despre rolul primordial al inimii pentru conştiinţă.
„Şi s-a
bucurat duhul meu de Dumnezeu, Mântuitorul Meu" (Luca 1, 47).
De Dumnezeu
se bucură, lui Dumnezeu I se închină, către Dumnezeu tinde şi
se apropie
duhul omenesc. Şi, desigur, aceasta este însuşirea supremă a sufletului nostru.
Bineînţeles,
această manifestare, dintre cele mai desăvârşite ale înduhovnicirii sufletului
omenesc, poate
fi numai un dar al Duhului Sfânt. Despre aceasta, mărturiseşte foarte
limpede
Revelaţia:
„Pune-voi
înăuntrul vostru Duhul Meu" (Iezechiel 36, 27).
„Şi pentru
că sunteţi fii, a trimis Dumnezeu pe Duhul Fiului Său în inimile
noastre,
care strigă: Ava, Părinte!" (Galateni 4, 6).
„Căci
Dumnezeu nu ne-a dat duhul temerii, ci al puterii şi al dragostei şi al
înţelepciunii"
(2 Timotei 1, 7).
„Iar nouă ni
le-a descoperit Dumnezeu prin Duhul Său" (1 Corinteni 2, 10).
„Că unuia i
se dă, prin Duhul Sfânt, cuvânt de înţelepciune, iar altuia, după
acelaşi Duh,
cuvântul cunoştinţei" (1 Corinteni 12, 8).
„Spre a fi
locaş al lui Dumnezeu în Duh" (Efeseni 2, 22).
„Vă voi da
inimă nouă şi duh nou vă voi da; voi lua din trupul vostru inima
cea de
piatră şi vă voi da inimă de carne. Pune-voi înăuntrul vostru Duhul Meu şi voi
face
să umblaţi
după legile Mele şi să păziţi şi să urmaţi rânduielile mele" (Iezechiel
36, 26-
27).
„Domnul...
care zideşte duhul omului înăuntrul său" (Zaharia 12, 1).
„Şi ce este
născut din Duh, duh este" (Ioan 3, 6).
„Pentru că
Dumnezeu nu dă Duhul cu măsură" (Ioan 3, 34).
„Fiindcă
ne-a dat din Duhul Său" (1 Ioan 4, 13).
„Dacă cineva
nu are Duhul lui Hristos, acela nu este al Lui" (Romani 8, 9).
„Iar noi nu
am primit duhul lumii, ci Duhul cel de la Dumnezeu" (1 Corinteni
2, 12).
Pogorârea
Duhului Sfânt asupra Apostolilor a dovedit în mod real adevărul
afirmat în
aceste versete - duhul omenesc îşi are începutul [obârşia] în Duhul lui
Dumnezeu.
Toţi cei
care cunosc Sfânta Scriptură ştiu cât de numeroase sunt, atât în
Vechiul, cât
şi în Noul Testament, textele despre diavol şi duhurile necurate şi despre
reaua
[nefasta] lor influenţă asupra duhului omenesc. Iar Sfântul Apostol Ioan
Teologul, în
cea dintâi
Epistolă a sa (1 Ioan 4, 18), vorbeşte făţiş despre duhul lui Antihrist.
Influenţa
acestui duh
- potrivnic Duhului lui Dumnezeu - asupra inimii omeneşti este imensă.
Definind mai
devreme prin ce anume sunt determinate actele conştiinţei,
vorbeam
despre percepţii din lumea duhovnicească superioară. Şi aveam în vedere
acţiunea
asupra duhului omenesc a Duhului lui Dumnezeu şi a duhului lui Satana.
Aşadar, de
unde şi cum a luat naştere duhul Satanei?
Mândria este
antiteza smereniei, răutatea şi ura sunt antiteza iubirii, hula de
Dumnezeu
este antiteza iubirii către Dumnezeu, iubirea de sine şi iubirea de avuţie sunt
antiteza
iubirii de oameni. Negativul [răul] se iveşte în clipa pierderii pozitivului
[binelui]
şi se
dezvoltă neîncetat. Bezna se naşte prin pierderea luminii, frigul - prin
pierderea
căldurii,
împietrirea şi înţepenirea - prin pierderea mişcării. Duhul Satanei s-a născut
din
pierderea
iubirii faţă de Dumnezeu.
Duhul lui
Dumnezeu şi duhul Satanei acţionează pretutindeni şi asupra a tot
ce-i viu.
Viul este capabil să perceapă cele înrudite lui. Din aer animalele primesc
oxigenul,
iar plantele bioxidul de carbon. Sunt fiinţe care nu au nevoie de lumină şi
care o
evită. Unele
bacterii (aşa-numitele anaerobe) pot să trăiască doar în lipsa oxigenului, iar
în
prezenţa
aerului pier. Oamenii înrudiţi după duh cu Satana primesc duhul lui şi se
dezvoltă
neîncetat întru acesta. Despre aceasta ne vorbeşte metaforic Sfântul Apostol
Pavel:
„Pentru că suntem lui Dumnezeu bună mireasmă a lui Hristos între cei ce se
mântuiesc şi
între cei ce pier; unora, adică, mireasmă a morţii spre moarte, iar altora
mireasmă a
vieţii spre viaţă. Şi pentru acestea, cine e destoinic (vrednic)?" (2
Corinteni
2, 16).
Oamenii
înrudiţi după duh cu Dumnezeul-Dragoste, primesc Duhul Sfânt şi se
desăvârşesc
neîncetat [necurmat] întru bunătate şi iubire. Despre certitudinea influenţei
din afară
asupra duhului omului, mărturisesc însuşi Domnul Iisus Hristos şi Proorocul
Iezechiel:
„Duhul suflă
unde voieşte şi tu auzi glasul lui, dar nu ştii de unde vine, nici
încotro se
duce" (Ioan 3, 8).
„Duhul este
cel ce dă viaţă, trupul nu foloseşte la nimic" (Ioan 6, 63).
„Cuvintele
pe care vi le-am spus sunt duh şi sunt viaţă" (Ioan 6, 63).
„Şi cum mi-a
zis Acela vorbele acestea, a intrat Duhul în mine şi m-a ridicat în
picioare, şi
am ascultat pe Cel Ce-mi vorbea" (Iezechiel 2, 2).
In sufletul
omului, duhul a intrat din afară. Acelaşi lucru îl spun şi Apostolii:
„Pavel a fost
silit de Duhul să mărturisească iudeilor" (Faptele apostolilor 18, 5).
„Iar acum
iată că fiind eu legat cu Duhul, merg la Ierusalim" (Faptele
apostolilor
20, 22). [în ediţia românească a Sfintei Scripturi, în loc de „fiind eu legat
cu
Duhul"
avem „fiind eu mânat de Duhul"]
Prin
lucrarea lui Dumnezeu, este cu putinţă chiar transmiterea duhului de la
un om la
altul:
„Duhul lui Ilie s-a odihnit peste Elisei"
(4 Regi 2, 15).
„Şi voi lua
din duhul care este peste tine şi voi pune peste ei" (Numerii 11, 17).
Ce vom
spune despre duhul animalelor?
Acestea,
asemenea oamenilor, prin fire sunt purtătoare ale unui anume duh.
Animale de
aceeaşi specie pot fi curajoase ori temătoare, răutăcioase sau posomorâte,
blânde şi
vesele. Lor nu le sunt proprii formele superioare de înduhovnicire ca
religiozitatea,
simţul moral, cugetarea filozofică şi ştiinţifică sau percepţia rafinată
artistică şi
muzicală. Insă, dragostea şi muguri ai altruismului (generozitatea) şi, de
asemenea, un
simţ estetic le sunt caracteristice şi animalelor.
Lor nu le
este proprie forma cea mai înaltă a dragostei, cea dumnezeiască, ci
doar iubirea
familială; însă, întru această dragoste, lebedele şi guguştiucii probabil că îi
întrec şi pe
oameni. Sunt cunoscute la perechile de lebede cazuri de suicid atunci când
unul dintre
parteneri a murit; lebăda rămasă în viaţă se înalţă sus de tot, îşi adună
aripile şi
cade la
pământ, ca un bolovan.
Nivelul
duhovnicescului (adică treapta măsurii de părtăşie la duh) este cu atât
mai scăzut
cu cât animalele sunt situate pe o treaptă mai de jos a scării desăvârşirii
(relativ
la ierarhia
regnului). Excepţie de la aceasta face dragostea la păsări. Ca o paralelă,
putem
pomeni
faptul că formele cele mai înalte de dragoste şi religiozitate sunt dezvăluite
adeseori la
oamenii simpli, neinstruiţi. Animalele superioare, fie ele şi numai purtătoare
ale unei
înduhovniciri limitate, trebuie să posede conştiinţă de sine într-o formă
primitivă.
Oare câinele
nu ar putea spune: „îmi este frig, sunt bolnav, stăpânul se poartă urât cu
mine"?
La animale, măsura conştiinţei de sine este determinată de dezvoltarea minţii
şi de
treapta de
înduhovnicire accesibilă lor.
Insă oare numai oamenii vor moşteni nemurirea? Marele cuvânt: „Iată, noi le
CAPITOLUL 9. Nemurirea
Duhul
omenesc este suflare a Duhului lui Dumnezeu şi pentru aceasta este
nemuritor,
asemenea duhurilor îngereşti netrupeşti. Iar acestea sunt mulţimi nenumărate -
după cum
mărturiseşte Sfânta Scriptură - şi nenumărate sunt treptele înaintării lor, ale
desăvârşirii
lor.
în rândul
fiinţelor pământeşti, omul este cea dintâi şi singura fiinţă
duhovnicească,
şi au fost oameni care, fiind foarte înaintaţi pe treptele duhovniceşti,
aproape că
au dobândit în timpul vieţii slobozirea duhului de trup. Aceşti oameni
îngereşti
se ridicau
în văzduh în timpul rugăciunii şi dovedeau o mare stăpânire a duhului asupra
trupului
(stâlpnicii, postitorii), aflându-se pe o treaptă de trecere de la duhul legat
de suflet
şi de trup
(om) către duhul netrupesc (înger).
întreaga
lume a fiinţelor vii şi chiar întreaga natură dezvăluie marea legitate a
desăvârşirii
progresive şi nesfârşite a formelor şi e cu neputinţă să admitem că
desăvârşirea
supremă atinsă în lumea pământească - duhovnicia omului - nu ar avea o
dezvoltare
continuă dincolo de hotarele lumii pământeşti. Este cu neputinţă să admitem că
miliardele
de lumi stelare au fost doar grandioase mase de materie moartă, pentru ca
lumea
fiinţelor vii să se sfârşească cu omul, această treaptă dintâi a dezvoltării
duhovniceşti.
Ce ne împiedică să presupunem că corpurile cereşti slujesc drept locaşuri de
vieţuire a
nenumărate fiinţe raţionale, a unor forme de intelectualitate superioare?
Acestei
presupuneri i se reproşează de obicei că nu este posibilă nici o viaţă
organică în
acele condiţii fizice care există pe stele şi pe planete (cu excepţia poate a
planetei
Marte - idee vehiculată în lumea ştiinţifică încă din perioada alcătuirii
acestei
cărţi). Dar
oare duhurile netrupeşti au nevoie de anumite condiţii fizice de viaţă asemenea
fiinţelor
organice? Şi, în sfârşit, oare nu pot exista forme de trup cu desăvârşire
altele
decât cele
pământeşti, adaptate la condiţiile fizice diferite de cele de pe pământ? Iar
masa
arzândă a
stelelor gigante poate fi populată de serafimi înflăcăraţi şi heruvimi („Cel ce
faci pe
îngerii Tăi duhuri şi pe slugile tale pară de foc" - Psalmi 103, 5).
Dacă este
atât de evidentă legea dezvoltării şi a desăvârşirii în natura
pământească,
atunci nu avem nici un temei să admitem că ea nu se mai aplică dincolo de
limitele
acestei planete, că duhul arătat pentru întâia dată în om, însă manifestat şi
în cele
mai simple
făpturi în forme incipiente, nu are dezvoltare continuă în univers.
Lumea îşi
are începutul în dragostea lui Dumnezeu, iar dacă oamenilor le-a
fost dată
legea: „Fiţi, dar, voi desăvârşiţi, precum Tatăl vostru Cel Ceresc desăvârşit
este"
(Matei 5,
48), atunci desigur că trebuie să existe şi putinţa împlinirii acestei porunci,
posibilitatea
desăvârşirii nemărginite a duhului. Iar pentru aceasta este nevoie de existenţa
nemuritoare
a duhului şi de o infinitate de forme ale desăvârşirii lui. Nu se poate ca
legea
desăvârşirii
nemărginite a duhului, care tinde către desăvârşirea lui Dumnezeu, să fi fost
dată doar
oamenilor şi nu întregii făpturi, întregii lumi a fiinţelor duhovniceşti, căci
acestea sunt
zidite în felurite trepte de desăvârşire, depăşind cu mult mica desăvârşire a
duhului
omenesc.
Dacă materia
şi energia sunt desăvârşite (adică de nedistrus) în formele lor
fizice,
atunci bineînţeles că trebuie să se supună acestei legi şi energia
duhovnicească sau,
altfel spus,
duhul omului şi a tot ce este viu. Astfel, nemurirea devine un postulat
(dorinţă)
obligatoriu
al minţii noastre.
Domnul Iisus
Hristos a mărturisit limpede nemurirea omului: „Şi, oricine
trăieşte şi
crede în Mine, nu va muri în veac" (Ioan 11, 26). „Cel ce ascultă cuvântul
Meu
şi crede în
Cel ce M-a trimis, are viaţă veşnică" (Ioan 5, 24).
Iar despre
faptul că omul este doar o primă treaptă a duhovniciei, vorbeşte
foarte
lămurit Apostolul Iacov: „După voia Sa ne-a născut prin cuvântul adevărului, ca
să
fim
începătură făpturilor Lui" (Iacov 1, 18); de asemenea, Sfântul Pavel
spune: „Noi
înşine având
pârga Duhului..." (Romani 8, 23). Pentru noi, creştinii, nu mai este
nevoie de
alte dovezi
ale nemuririi.
Iar pentru
cei necredincioşi, este folositor să amintim cuvintele profundului
cugetător
Immanuel Kant, citate în capitolul anterior. El credea în lumea şi în existenţa
fiinţelor
nemateriale, prin urmare şi ale fiinţelor nemuritoare, între care îşi socotea
şi
propriul său
suflet. Charles Richet, la sfârşitul cărţii sale, în care a adunat o mulţime de
fapte vădit
metapsihice, studiază posibilele explicaţii pentru acestea şi ajunge la
concluzia
că lucrul
cel mai probabil este că trebuie să luăm în considerare existenţa şi a altor
fiinţe
raţionale,
în afara omului, fiinţe care ne înconjoară şi pot să intervină în viaţa şi în
dezvoltarea
noastră, cu toate că ele sunt străine condiţiilor mecanice, fizice, anatomice
şi
chimice ale
existenţei.
De ce să nu recunoaştem
existenţa unor fiinţe raţionale puternice, care aparţin
unei lumi
inaccesibile simţurilor noastre? Cu ce drept noi, cu simţurile noastre
limitate, cu
raţiunea
noastră nedesăvârşită, cu dezvoltarea noastră ştiinţifică - care abia de numără
trei
veacuri -,
îndrăznim să afirmăm că, în nemărginirea cosmosului, omul este singura fiinţă
raţională şi
că orice entitate gânditoare are nevoie întotdeauna de celule nervoase irigate
de sânge?
Existenţa
fiinţelor raţionale, altele decât omul, care au un cu totul alt tip de
organizare
decât cel omenesc, nu doar că este cu putinţă, ci este foarte probabilă. Putem
chiar afirma
că este adevărată. Este absurd să credem că raţiunea umană este unică în
lume şi că
orice putere raţională este obligatoriu să fie organizată după tipologia omului
şi
a animalelor
şi să aibă creierul drept organ al gândirii.
Dacă este să
admitem că în univers, în timp şi în spaţiu - cărora li se supune
psihologia
noastră rudimentară - există puteri înzestrate cu raţiune, care uneori intervin
în
viaţa
noastră, atunci vom obţine o ipoteză pentru explicarea tuturor faptelor expuse
în
această
carte.
Aşadar, a
recunoaşte existenţa fiinţelor mistice care nu au formă materială - a
îngerilor şi
a demonilor, care intervin uneori în viaţa noastră, în faptele noastre şi care
pot,
prin căi
absolut necunoscute nouă şi după voia lor, să preschimbe materia noastră, să
orienteze
unele gânduri ale noastre, să participe la desfăşurarea vieţii noastre -, a
recunoaşte
existenţa fiinţelor care îşi pot însuşi forma materială şi psihologică a
oamenilor
morţi, ca
astfel să comunice cu noi, pentru că altfel noi nici nu am fi ştiut de ele -
acesta
este cel mai
simplu mod de a înţelege şi de a explica majoritatea fenomenelor
metapsihice.
Iată
concluzia unui savant care s-a obişnuit cu gândirea pozitivă, dobândită ca
urmare a
unui studiu obiectiv a unei mulţimi de fapte metapsihice, pe care le-a adunat
cu
multă
osârdie de-a lungul vieţii sale.
La aceeaşi
concluzie au ajuns şi alţi mari savanţi ai metapsihologiei ca Mayer
şi Olivier
Lodge.
Esenţa unei
astfel de concluzii poate fi redusă la aceea că duhul omenesc
comunică cu
lumea transcendentală, veşnică, trăieşte în ea şi el însuşi aparţine veşniciei.
Pentru
necredincioşi, principalul obstacol în recunoaşterea nemuririi sufletului îl
constituie
viziunea dualistă asupra sufletului şi a trupului, înţelegerea sufletului ca o
esenţă
aparte, legată de trup doar în timpul vieţii sale.
Această
viziune noi o considerăm necredinţă şi nu aflăm în Sfânta Scriptură
nici un fel
de piedici în a înţelege raportul dintre suflet şi trup din perspectiva
monismului
(Concepţie
filozofică potrivit căreia la baza tuturor fenomenelor lumii s-ar afla un
singur
principiu,
fie material, fie spiritual).
Am vorbit
deja despre legătura implicită dintre duh şi formă şi despre aceea
că duhul
formează trupul încă din starea embrionară a dezvoltării lui. Toate celulele
trupului
posedă energia duhului, căci ele sunt vii, iar viaţa este de la Duhul.
Intre toate
funcţiile trupului şi activitatea psihică - înţeleasă astfel precum o
explică
fiziologii - există desigur o legătură cauzală reciprocă.
însă aceasta
se referă doar la acea parte din fiinţa noastră întreită [adică trup,
suflet şi
duh] pe care am putea-o numi sufletul animal inferior; este acea parte a
esenţei
noastre
duhovniceşti care e cuprinsă de conştiinţa noastră, sufletul fenomenal [care
este
legat de
fenomen, de existenţa fenomenologică], dacă ne-am putea exprima astfel. Duhul
însă
depăşeşte limitele creierului în toate dimensiunile (Bergson), duhul este
cumulul
sufletului
nostru şi al părţilor lui care se află în afara limitelor conştiinţei noastre.
Intre trup
şi duh există o legătură şi o conlucrare permanentă. Tot ceea ce se
petrecere în
sufletul omului pe parcursul vieţii sale are importanţă [însemnătate] şi este
necesar doar
pentru că întreaga viaţă a trupului şi a sufletului, toate gândurile, trăirile,
actele de
voinţă, ce-şi au începutul în percepţiile senzoriale, sunt în cel mai strâns
mod
legate de
viaţa duhului. în duh se întipăresc, pe el îl modelează [formează], în el se
păstrează
toate actele sufletului şi ale trupului. Sub acţiunea lor formatoare, se
dezvoltă
viaţa
duhului şi orientarea lui spre bine sau spre rău.
Viaţa
creierului şi a inimii şi funcţionarea integră, minunat coordonată, a
tuturor
organelor corpului, sunt de trebuinţă doar ca suport pentru formarea duhului şi
încetează
atunci când această formare este finalizată ori când orientarea duhului este
suficient de
clară. Viaţa trupului şi a sufletului o putem compara cu viaţa cea plină de
frumuseţe şi
de taină a strugurelui.
Dacă
încetează de a mai fi hrănit de seva viţei, de către roua care umezeşte
puful fin de
pe boabele mustoase, rămân numai ofilituri, condamnate la putrezire; însă
viaţa
strugurilor viţei de vie se continuă în vinul obţinut dintru aceştia. In vin
trec toate
cele de
preţ, frumoase şi înmiresmate, care s-au alcătuit în boabele viei sub acţiunea
binefăcătoare
a luminii şi a căldurii soarelui. Şi aşa precum vinul nu se strică, ci continuă
să-şi
trăiască viaţa după moartea strugurelui, devenind cu atât mai bun şi mai de
preţ cu
cât e mai de
demult, tot astfel şi în duhul omenesc nemuritor şi după moartea trupului, a
creierului
şi a inimii şi după încetarea activităţii sufletului se continuă atât viaţa
veşnică,
cât şi
dezvoltarea nemărginită în direcţia binelui sau a răului.
Veşnica
fericire a drepţilor şi munca cea de veci a păcătoşilor trebuie înţelese
în sensul că
duhul nemuritor al celor dintâi, luminat şi nemărginit împuternicit după
slobozirea
de trup, dobândeşte putinţa unei neţărmurite dezvoltări în sensul binelui şi al
dragostei
lui Dumnezeu, într-o neîncetată comuniune cu Dumnezeu şi cu toate fiinţele
netrupeşti.
Iar întunecatele duhuri ale răufăcătorilor şi ale potrivnicilor lui Dumnezeu,
care sunt
într-o neîncetată părtăşie cu diavolul şi cu îngerii lui, se vor căzni veşnic
prin
înstrăinarea
de Dumnezeu - a Cărui sfinţenie o recunosc într-un sfârşit - şi printru acea
otravă de
nesuferit pe care o ascund întru sine răutatea şi pizma, care cresc necurmat
prin
neîncetata
părtăşie cu centrul şi izvorul răutăţii - Satana.
Desigur, de
chinurile cele veşnice ale marilor păcătoşi nu putem să-L
învinuim pe
Dumnezeu şi să ni-L închipuim că Se răzbună neîncetat şi că osândeşte la
muncile cele
de veci pentru păcatele unei vieţi scurte. Orice om primeşte şi are suflarea
Duhului
Sfânt. Nimeni nu se naşte din duhul Satanei. Insă aşa cum norii negri întunecă
şi
înghit
lumina soarelui, tot asemenea şi făptuirile rele ale minţii, ale voinţei şi ale
simţirii,
prin
neîncetata lor repetare şi necurmata lor predominare, întunecă lumina lui
Iisus
Hristos în sufletul omului rău, iar conştiinţa lui este tot mai mult şi mai
mult
determinată
de lucrarea duhului diavolului. Cine a îndrăgit răul, iar nu binele, acela
singur
şi-a
pregătit sieşi chinurile neîncetate în viaţa de veci.
Insă aici ne
lovim de vechea dispută dintre libertatea voinţei şi determinism.
Doar marele
Kant a dat o rezolvare profundă acestei dispute. [Sfântul Luca îl numeşte pe
Kant
„mare" şi pentru că valoarea acestui filozof este recunoscută de ateii
cărora li se
adresează
principial această lucrare apologetică a ierarhului. Insă, cu adevărat mare
este
cel care se
face mic, în înţelesul că ajunge până la lepădarea de sine şi pe această cale
porneşte să
biruie acea mândrie care a intrat în neamul omenesc prin căderea lui Adam.
Iar această
biruinţă nu se poate dobândi decât în iad, biruind moartea dimpreună cu
Mântuitorul
Hristos, Cel Care ne împărtăşeşte viaţa şi biruinţa Sa. Din această pricină, cu
adevărat
mari sunt numai Sfinţii, iar mai devreme sau mai târziu vom vedea că biruinţa
lor
este
veşnică, pentru că este întru Domnul. Intre Părinţii noştri cei mari se numără
şi
Sfântul Luca
al Crimeii, care lăuntric grăia dimpreună cu Sfântul Apostol Pavel: „Cu cei
slabi m-am
făcut slab, ca pe cei slabi să-i dobândesc; tuturor toate m-am făcut, ca, în
orice
chip, să
mântuiesc pe unii" (1 Corinteni 9, 22)]. Libertatea nu îi poate fi
atribuită omului,
în calitatea
lui de fenomen ce aparţine lumii văzute, căci în această lume omul este supus
cauzalităţii.
Asemenea fiecărui lucru din natură, el are un caracter empiric, prin care sunt
determinate
reacţiile lui la acţiunile exterioare. Insă, prin duhul său, omul aparţine
lumii
percepute cu
mintea - lumea transcendentală - şi de aceea caracterul său empiric este
determinat
nu doar de către acţiunile exterioare, ci şi de către duhul lui. Astfel - spune
Kant -,
libertatea şi necesitatea, fiecare în sensul său deplin, pot exista
concomitent, fără
să se
contrazică, în una şi aceeaşi lucrare; tot astfel, orice lucrare a noastră este
produs al
unor pricini
înţelese cu mintea şi percepute cu simţurile.
Mai simplu
exprimat, duhul omului este liber - duhul „suflă unde vrea..."
(Ioan 3, 8)
-, însă sufletul inferior [senzorial] se supune legilor cauzalităţii. [Sfântul
Maxim
Mărturisitorul spune: „Toate trupurile sunt, după fire, inerte; ele sunt
mişcate de
suflet.
Unele de suflet raţional, altele de suflet neraţional, şi iarăşi, altele de
suflet fără
simţire.
Dintre puterile sufleteşti, una hrăneşte şi susţine creşterea, alta este imaginativă
şi
impulsivă,
iar alta este raţională şi intelectuală. De cea dintâi se împărtăşesc plantele.
Fiinţele
neraţionale, pe lângă aceasta, se împărtăşesc şi de a doua. Iar oamenii, pe
lângă
acestea
două, se împărtăşesc şi de a treia. Primele două puteri sunt supuse
stricăciunii, a
treia se
dovedeşte nestricăcioasă şi nemuritoare" (Filocalia românească, voi. 2, „A
treia
suta a
capetelor despre dragoste", cap. 31-32)]
Până acum am
vorbit doar despre nemurirea duhului. Insă, după mărturia
limpede a
Scripturii, şi trupurile noastre vor învia întru viaţa veşnică şi vor fi
părtaşe la
fericirea
drepţilor ori la muncile tară de sfârşit ale păcătoşilor.
Iar aceasta
este o piatră de poticnire pentru necredincioşi şi o taină adâncă
pentru cei
credincioşi. Se socoteşte a fi cu neputinţă restabilirea şi învierea
trupurilor, a
celor
descompuse desăvârşit de putreziciune sau a celor care au ars, transformându-se
în
pulbere şi
gaze şi fiind descompuse în particule. însă dacă în timpul vieţii trupului
duhul
era legat în
cel mai strâns mod de acesta, cu toate organele şi ţesuturile, pătrunzând în
moleculele
şi atomii trupului, fiind începutul organizator [al trupului], atunci de ce această
legătură
trebuie să piară pentru totdeauna după moartea trupului? De ce este de
neconceput
că această legătură de dincolo de moarte dăinuieşte pentru totdeauna şi că, în
momentul
învierii de obşte, la glasul trâmbiţei Arhanghelului, se va reconstitui
legătura
duhului
nemuritor cu toate elementele fizice şi chimice ale trupului descompus şi iar
se va
vădi puterea
organizatoare şi ziditoare a duhului? Nimic nu dispare, ci doar se
preschimbă.
O altă
problemă dificilă - o taină pentru credincioşi - constă în atingerea
ţelului
învierii celor morţi în integralitatea lor pământească. Pentru noi este mult
mai pe
înţeles
nemurirea duhului eliberat de legăturile trupului. Dar de ce este necesară
participarea
la viaţa veşnică nu numai a duhului, ci a omului în întregime, cu sufletul şi
cu
trupul său?
Desigur, noi
nu suntem în putere să pricepem desluşit taina iconomiei lui
Dumnezeu,
însă totuşi Sfânta Scriptură ne dă putinţa să aducem lumină şi asupra acestui
aspect.
Găsim la Sfinţii Apostoli Petru şi Ioan Teologul o explicare până la un anumit
nivel a
tainei învierii trupurilor omeneşti. Ei vorbesc limpede despre sfârşitul lumii,
despre
înfricoşata şi marea catastrofa ce se va petrece în tot universul în timpul
celei de a
doua Veniri
a Mântuitorului Iisus Hristos.
„Iar ziua
Domnului va veni ca un fur, când cerurile vor pieri cu vuiet mare,
stihiile,
arzând, se vor desface, şi pământul şi lucrurile de pe el se vor mistui"
(2
Petru 3,
10). Iar Sfântul Apostol Ioan înfăţişează viu această catastrofa mondială, cu
etapele sale
aparte.
Aşadar, ce
va fi mai departe? Care este scopul acestui cataclism?
„Dar noi
aşteptăm, potrivit făgăduinţelor Lui, ceruri noi şi pământ nou, în care
locuieşte
dreptatea" (2 Petru 3, 13).
„Şi am văzut
cer nou şi pământ nou. Căci cerul cel dintâi şi pământul cel
dintâi au
trecut; iar marea nu mai este. Şi am văzut cetatea sfântă, noul Ierusalim,
pogorându-se
din Cer de la Dumnezeu, gătită ca o mireasă, împodobită pentru mirele ei.
Şi am auzit,
din tron, un glas puternic care zicea: iată cortul lui Dumnezeu este cu oamenii
şi El va
sălăşlui cu ei şi ei vor fi poporul Lui şi însuşi Dumnezeu va fi cu ei. Şi va
şterge
orice
lacrimă din ochii lor şi moarte nu va mai fi; nici plângere, nici strigăt, nici
durere nu
vor mai fi,
căci cele dintâi au trecut. Şi Cel ce şedea pe tron a grăit: Iată, noi le fac
pe
toate"
(Apocalipsa 21, 1-5). [în ediţia românească a Sfintei Scripturi avem aici:
„Iată, noi
le facem pe
toate"]
„Iată, noi
le fac pe toate". Va veni vremea unei noi zidiri a lumii, a unui nou
pământ şi a
unui cer nou. Totul va fi cu desăvârşire altfel şi noua noastră viaţă se va
desfăşura în
condiţii întru totul noi. Şi în această viaţă noi trebuie să trăim plinătatea
firii
noastre.
Trebuie să ne însuşim simţiri cu totul înnoite şi trăiri luminate. Prin urmare,
va fi
nevoie de
acea activitate a duhului nostru pe care o numim acum inferioară - sufletul
fiziologic.
Cugetul
nostru va lucra încordat întru cunoaşterea noii lumi, în condiţiile în
care duhul
nostru, eliberat de împărăţia pământească şi de trupul păcatului, se va zidi şi
se
va apropia
de Dumnezeu. Mintea este parte a duhului nostru [veşnic] şi de aceea veşnic
trebuie să
fie şi creierul nostru. Inima nemuritoare va fi concentrarea [centrul] unor
trăiri
[simţiri] noi, curate şi profunde.
Viaţa
veşnică nu va fi numai viaţa duhului, eliberat de trup şi de suflet, ci şi
vieţuire în
noul Ierusalim, pe care atât de viu a descris-o Sfântul Ioan Teologul în
Apocalipsa.
Nemurirea
trupului, şi nu doar a duhului, poate că are şi alt scop, plin de
dreptate şi
adevăr - ţelul este de a cinsti trupul Sfinţilor, ca pe o mare armă a duhului,
care
mult s-a
nevoit şi a suferit în timpul formării şi desăvârşirii duhului în viaţa
pământească.
Iar
trupurile marilor păcătoşi, care au fost unelte ale păcatului, desigur, vor fi
supuse
pedepsei.
înfricoşătoarele privelişti înfăţişate de Dante în „Infernul" probabil că
nu sunt
numai un rod
al fanteziei poetice. [Dante Alighieri a fost un poet şi filozof italian care a
trăit între
anii 1256-1321]
Sfântul Apostol
Pavel ne descoperă în mare măsură taina învierii trupurilor în
capitolul 15
al celei dintâi Epistole către Corinteni: „Dar va zice cineva: Cum înviază
morţii? Şi
cu ce trup au să vină? Nebun ce eşti! Tu ce semeni nu dă viaţă, dacă nu va fi
murit. Şi
ceea ce semeni nu este trupul ce va să fie, ci grăunte gol, poate de grâu, sau
de
altceva din
celelalte; iar Dumnezeu îi dă un trup, precum a voit, şi fiecărei seminţe un
trup
al său...
Aşa este şi învierea morţilor: se seamănă trupul întru stricăciune, înviază
întru
nestricăciune;
se seamănă întru necinste, înviază întru slavă; se seamănă întru slăbiciune,
înviază
întru putere; se seamănă trup firesc, înviază trup duhovnicesc" (1
Corinteni
15, 35-38,
42-44).
Semănată în
pământ, îngropată fiind, sămânţa putrezeşte, încetează să mai
existe ca
sămânţă, însă din ea va creşte ceva mult mai mare, mult mai desăvârşit atât ca
şi
complexitate,
cât şi ca formă. Dumnezeu îi dă o nouă formă şi frumuseţe şi o viaţă plină
de folos şi
desfătare.
Trupul
omenesc este îngropat în pământ şi încetează să mai existe ca trup.
însă din
elementele în care s-a descompus, asemenea celulelor seminţei de grâu, prin
puterea lui
Dumnezeu va învia un nou trup, nu unul stricăcios, neputincios şi fară de
vlagă, ci un
nou trup duhovnicesc, plin de putere, de nestricăciune şi de slavă.
„Omul cel
dintâi este din pământ, pământesc; omul cel de al doilea este din
cer. Cum este
cel pământesc, aşa sunt şi cei pământeşti; şi cum este cel ceresc, aşa sunt şi
cei cereşti.
Şi după cum am purtat chipul celui pământesc, să purtăm şi chipul celui
ceresc"
(1 Corinteni 15, 47-49).
In timpul
vieţii noastre, trupul nostru este pământesc, sufletesc, asemenea lui
Adam, iar
după înviere va deveni altul, duhovnicesc, asemenea trupului ceresc al Celui de
al doilea
Adam - Iisus Hristos, trup pe care 1-a avut după slăvită Sa înviere.
Noi nu
cunoaştem toate însuşirile trupului înviat al Domnului Iisus Hristos.
Ştim numai
că el trecea prin uşile încuiate şi putea să se facă dintr-o dată nevăzut (Luca
24, 36; Ioan
20, 19). El nu a fost recunoscut de îndată de către Apostoli şi mironosiţe. Cu
acest trup
slăvit, Domnul S-a înălţat la Ceruri, iar trupul Său era un trup adevărat, pe
care
l-au putut
vedea Apostolii şi pentru care erau posibile funcţiile obişnuite ale trupului
omenesc
[„Iar ei i-au dat o bucată de peşte fript şi dintr-un fagure de miere. Şi
luând, a
mâncat
înaintea lor" (Luca 24, 42-43)] (Luca 24, 42-43). Asemenea acestui trup al
lui
Hristos vor
fi şi trupurile noastre după învierea cea întru viaţa de veci.
Insă oare numai oamenii vor moşteni nemurirea? Marele cuvânt: „Iată, noi le
fac pe
toate" (Apocalipsa 21, 5) se referă, desigur, nu doar la om, ci la
întreaga creaţie,
cuprinde
toată făptura. Am spus deja că duhul animalelor - fie şi în formă incipientă -
este
duh de viaţă
şi nu poate fi muritor, căci şi el este de la Duhul Sfânt. Şi la animale duhul
este unit cu
trupul ca şi la oameni şi de aceea avem tot temeiul să ne aşteptăm ca şi
trupurile
lor să existe în noua zidire, în noua lume, după pieirea celei de acum.
Despre
aceasta vorbeşte şi Apostolul Pavel în capitolul 8 al Epistolei către Romani:
„Pentru că
făptura aşteaptă cu nerăbdare descoperirea fiilor lui Dumnezeu.
Căci făptura
a fost supusă deşertăciunii - nu de voia ei, ci din pricina aceluia care a
supus-
o - cu
nădejde, pentru că şi făptura însăşi se va izbăvi din robia stricăciunii, ca să
fie
părtaşă la
libertatea măririi fiilor lui Dumnezeu. Căci ştim că toată făptura împreună
suspină şi
împreună are dureri până acum" (Romani 8, 19-20).
Toată
făptura ar fi trăit în lumină şi în bucurie, de nu ar fi schimbat căderea lui
Adam întreaga
devenire a lumii, însă în amarnica soartă a vieţii care a luat început din
voia
păcătoasă a lui Adam, căruia Dumnezeu i-a supus făptura, aceasta a căzut în
stricăciune,
în neorânduială şi în suferinţă. Şi pentru făptură este nădejde că în ziua
proslăvirii
drepţilor - răscumpăraţi de Hristos din robia stricăciunii - va fi izbăvită şi
ea de
suferinţă şi
de stricăciune, adică se va face nestricăcioasă.
în noul
Ierusalim, în noua lume, îşi vor afla loc şi animalele; acolo nu va fi
nimic
necurat, iar noua zidire va dobândi îndreptarea şi sfinţirea cea de demult,
după
Cuvântul lui
Dumnezeu: „Şi a văzut Dumnezeu toate câte făcuse şi iată erau bune foarte"
(Şi a privit
Dumnezeu toate câte a făcut şi iată erau bune foarte.) (Facerea 1,31).
Desigur,
pentru făpturi, nemurirea nu va avea aceeaşi însemnătate ca şi pentru
om. Duhul
lor primitiv nu poate să sporească la nesfârşit şi să se desăvârşească moral.
Pentru
făpturile inferioare, viaţa veşnică va fi numai bucurie liniştită în desfătarea
noii
străluciri a
naturii şi în părtăşie cu omul, care nu le va mai chinui şi distruge. Omul va
trăi
desăvârşit
şi armonios în lumea nou zidită şi întreaga făptură îşi va afla loc întru
aceasta.
Amin! Amin!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu